Toimintakertomus vuodelta 2019

Toimintakertomus vuodelta 2019, Satamasaarelaiset ry

Kulunut vuosi oli yhdistyksemme 44. Toimintavuosi.

Helsingin kaupungin rakennusviraston katu- ja puisto-osaston palvelutoimisto on vuokrannut Satamasaarelaiset ry:lle kesämaja-alueen, pinta-alaltaan noin 4,2 ha. Vuokrauskohteeseen kuuluvat myös kaupungin rakennukset, rakennelmat ja laitteet.

Itäisen Helsingin saariston asemakaavan luonnos on valmistunut ja on lausuntokierroksella. Edelleen odotellaan kaavan hyväksymistä.

Kesämajat

Kesämajojen suurin sallittu lukumäärä alueella on 109. Käyttöaste vaihtelee, mutta suurin osa majoista on suhteellisen vilkkaassa käytössä.

Hallinto

Vuosikokous pidettiin perinteisiin tapaan Satamasaaripäivänä 13.7.2019. Kokous valitsi hallituksen puheenjohtajan sekä jäsenet.

Mika Huttunen, puheenjohtaja

Varsinaiset jäsenet:

• Mattias Lindroth

• Pirkko Hölttä

• Mikko Paartola

• Satu Toivonen

• Pirjo Tevilin

• Jukka Rautiainen

• Jyri Hiltunen

• Pauli Hurme

Varajäsenet:

• Keijo Ahlgren

• Anna-Liisa Makkonen

• Hely Salmi

Hallitus on kokoontunut tilivuoden aikana 5 kertaa; 11.5, 8.6, 29.6, 24.8 ja 26.10.

Sihteerinä on toiminut kokouksissa 11.5, 8.6, 29.6 ja 26.10 Pauli Hurme ja 24.8 Pirkko Hölttä. Syyskuun kokous 24.9 peruttiin, koska ei ollut riittävästi osallistujia.

Rahastonhoitajana on toiminut Eija Lehtoranta

Toiminnantarkastajiksi valittiin Pia Mäkelä ja Seija Attola

Varatoiminnantarkastajiksi valittiin Sinikka Rusanen ja Seppo Vierikko.

Viestintä

Satamasaarelaiset ry:n kotisivujen osoite vaihtui ja on https://www.satamasaarelaiset.fi/.

Uuden sivun perustamisesta ja ylläpitämisestä on vastannut Mattias Lindroth.

Yhdistyksen tiedotustoiminta on hoidettu kotisivuilla, Facebook -ryhmän kautta sekä saaren ilmoitustaululla.

Yhdistyksen talous

Yhdistyksen pääsääntöiset tulot koostuivat majan vuokrasta sekä jäsenmaksusta. Vuonna 2019 maksut olivat majalta 450 euroa.

Yhdistys sai paikattua kassavajetta alkuvuodesta siten, että 8 saarelaista maksoivat majanvuokraansa muutaman vuoden ennakomaksun 2500 euroa / mökki. Myöhemmin keväällä yhdistyksen haltuun päätyi myös edesmenneen Ari Laurilan kesämaja, jonka myynnistä yhdistys sai lisätuloa.

Lisäksi tuloja ovat kerryttäneet arpajaiset, kilpailut ja juhlien myyntituotot.

Kaupungille maksettavan maanvuokran jälkeen suurin menoerä oli saunan rakentamiseen liittyvät maksetut palkat/palkkiot.

Kesämajojen maanvuokrasopimukset

Vuokrasopimukset kaupungin ja vuokralaisten välillä ovat vuoteen 2020 asti. Kesämajojen vuokra on 375 euroa.

2018 vuosikokouksessa oli päätetty tilapäiseksi jäsenmaksuksi 75 euroa, jolloin maksettavaa tulei 450 euroa /mökki /vuosi vuonna 2019. Lisäksi päätettiin uusien mökkiläisten liittymismaksuksi 200 euroa / mökki.

Yhdistyksen toiminta

• La 11.5. Hallituksen kokous kello 13.00 Ilotalossa

• La 18.5. Talkoot kello 11.00 – Saari kesäkuntoon ym.

• La 8.6. Talkoot kello 11.00 – Saari kesäkuntoon ym.

• Pe 21.6. Satamasaaren Juhannus

• La 29.6. Talkoot kello 11.00 – Saari kesäjuhlakuntoon

• La 13.7. Satamasaari-päivä – Kesäjuhlat
    Satamasaarelaiset ry:n vuosikokous Ilotalossa

• Su 14.7. Talkoot kello 10.00 – Ilotalon siivous

• La 3.8. Helsingin Kesämaja-alueiden kalastuskilpailut

• La 24.8. Talkoot kello 11.00 – Saari syysjuhlakuntoon

• Hallituksen kokous kello 13.00 Ilotalossa

• La 7.9. Syysjuhlat

• Su 8.9. Talkoot kello 11.00 – Ilotalon siivous

• La 24.9. Talkoot kello 11.00 – Saari talvikuntoon

Uuden saunan rakentaminen

Saunan rakentaminen jatkui keväästä syksyyn Mika Huttusen tekemänä ja talkooväen avustaessa tarpeen vaatiessa.

Tilintarkastuskertomuksen mukaan v. 2019 loppuun mennessä saunan rakentamiseen oli mennyt 53 000 euroa. Suunnitelmana on yhdistyksen haltuun päätyneen edesmenneen Esa Laurilan mökin nro: 5 myymisestä saadulla varoilla kustantaa saunan rakentaminen valmiiksi.

Jätehuolto

Jätekatoksessa ja ilmoitustaululla on ohjeet, miten toimia tilanteessa, jossa haluaa kuljetuttaa talousjätteen lisäksi muuta purku-, rakentamis- ja ongelmajätettä Haavi-aluksella. Ylimääräiset jätteet tulee merkitä omalla nimellä, jotta lasku voidaan kohdentaa myöhemmin.

Talkootoiminta

Kesällä järjestettiin useita talkoita perinteiseen tapaan. Uudet mökkiläiset ovat olleet innokkaasti mukana talkoissa. Ilotalon sisätilojen kunnostamista jatkettiin ja kahvilahuone saatiin hiottua sekä maalattua museoviraston ohjeiden mukaan valitullaa maalilla. Lisäksi Ilotalon tuolien kunnostaminen saatiin valmiiksi muutaman aktiivijäsenen tekemänä.

Ilotalo

Ilotalossa pidettiin kesän aikana hallituksen kokoukset, vuosikokous sekä perinteiset juhlat ja tapahtumat.

Omistajavaihdokset

Toimintavuoden 2019 aikana mökit 48, 120, 102, 104, 42 ja 43 ovat vaihtaneet omistajaa.

Lopuksi

Hallitus katsoo, että toimintasuunnitelma ja kesän 2019 ohjelma, on tullut toteutetuksi ja esittää kiitokset kaikille yhdistyksen toimintaan osallistuneille.