Toimintakertomus vuodelta 2018

Toimintakertomus vuodelta 2018, Satamasaarelaiset ry

Kulunut vuosi oli yhdistyksemme 43. Toimintavuosi.

Helsingin kaupungin rakennusviraston katu- ja puisto-osaston palvelutoimisto on vuokrannut Satamasaarelaiset ry:lle kesämaja-alueen, pinta-alaltaan noin 4,2 ha. Vuokrauskohteeseen kuuluvat myös kaupungin rakennukset, rakennelmat ja laitteet.

Itäisen Helsingin saariston asemakaavan luonnos on valmistunut ja on lausuntokierroksella. Edelleen odotellaan kaavan hyväksymistä.

Kesämajat

Kesämajojen suurin sallittu lukumäärä alueella on 109. Käyttöaste vaihtelee, mutta suurin osa majoista on suhteellisen vilkkaassa käytössä.

Hallinto

Vuosikokous pidettiin perinteiseen tapaan Satamasaaripäivänä 14.7.2018. Kokous valitsi hallituksen puheenjohtajan sekä jäsenet.

Mika Huttunen, puheenjohtaja

Varsinaiset jäsenet:

• Mikko Paartola

• Pirkko Hölttä

• Makla Laine

• Pirjo Tevilin

• Mattias Lindroth

• Minna Raassina

• Jyri Hiltunen

• Pauli Hurme

Varajäsenet:

• Sirkku Kupiainen

• Anna-Liisa Makkonen

• Hely Salmi

Hallitus on kokoontunut tilikauden aikana 6 kertaa: 12.5, 9.6, 30.6, 14.7, 25.8, 15.9

• Sihteerinä on toiminut kaikissa kokouksissa Pauli Hurme

• Rahastonhoitajana on toiminut Eija Lehtoranta

• Toiminnantarkastajiksi valittiin Pia Mäkelä ja Keijo Ahlgren

• Varatoiminnantarkastajiksi valittiin Matti Silvonen ja Sinikka Rusanen

Satamasaarelaiset ry:n kotisivujen osoite vaihtui ja on https://www.satamasaarelaiset.fi Uuden sivun perustamisesta ja ylläpitämisestä on vastannut Mattias Lindroth

Yhdistyksen tiedotustoiminta on hoidettu kotisivuilla, Facebook -ryhmän kautta sekä saaren ilmoitustaululla.

Yhdistyksen talous

Yhdistyksen pääsääntöiset tulot koostuivat majan vuokrasta sekä jäsenmaksusta. Vuonna 2018 maksut olivat majalta 425 euroa ja saunalta 144 euroa, yhteensä 46 469,00 euroa.

Lisäksi tuloja ovat kerryttäneet arpajaiset, kilpailut ja juhlien myyntituotot.

Kaupungille maksettava maanvuokra oli 40 876,00 euroa

Isoin menoerä oli saunan rakentamiseen liittyvä maksetut palkat/palkkiot ja kaiken kaikkiaan varsinaisen toiminnan alijäämää oli -6112,93

Kesämajojen maanvuokrasopimukset

Vuokrasopimukset kaupungin ja vuokralaisten välillä ovat vuoteen 2020 asti. Kesämajojen vuokra on 370 euroa. Vuosikokouksessa päatettiin tilapäiseksi jäsenmaksuksi 75 euroa, jolloin maksettavaa tulee 450 euroa /mökki/vuosi vuonna 2019. Lisäksi päätettiin ottaa käyttöön liittymismaksu, joka on 200 euroa / mökki.

Yhdistyksen toiminta

• La 12.5.

• Talkoot kello 1 1.00

• Hallituksen kokous kello 13 00 Ilotalossa

• La 19.6.

• Talkoot kello 11.00 — Saari kesäkuntoon ym.

• Pe 22.6.

• Satamasaaren Juhannus

• La 30.6.

• Talkoot kello 1 1.00 — Saari kesäjuhlakuntoon

• La 14.7.

• Satamasaari-päiva — Kesäjuhlat

• Satamasaarelaiset ry:n vuosikokous Ilotalossa

• Su 15.7. Talkoot kello 10.00 — Ilotalon siivous

• La 4.8.

• Helsingin Kesämaja-alueiden kalastuskilpailut

• La 25.8.

• Talkoot kello 1 1.00 — Saari syysjuhlakuntoon

• La 1.9.

• Syysjuhlat

• Su 2.9.

• Talkoot kello 10.00 — Ilotalon siivous

• La 15.9.

• Talkoot kello 10.00 — Saari talvikuntoon

Uuden saunan rakentaminen

Rakennuslupa saatiin talvella ja saunan rakentaminen alkoi toukokuussa. Yhdistys teki rakentamisesta työsopimuksen Mika Huttusen kanssa, joka toimi myös vastaavana työnjohtajana.

Työnjohtaja teki talkoolaisten avustuksella saunan perustukset sekä saostuskaivon ja sen vaatiman putkiojan valmiiksi ennen juhannusta. Työ jatkui kesän jälkeen ja lokakuussa saunarakennuksessa oli vesikatto sekä eristelevyt suojana. Saunan rakentamisesta koituikin kuluja sen verran, että yhdistyksen tili alkoi olemaan tyhjänä ja vuoden lopussa ja pohdittiin, kuinka saada rahoitusta seuraavalle vuodelle.

Jätehuolto

Jätekatoksessa ja ilmoitustaululla on ohjeet, miten toimia tilanteessa jossa haluaa kuljetuttaa talousjätteen lisäksi muuta purku-, rakentamis- ja ongelmajätettä Haavialuksella.

Ylimääräiset jätteet tulee merkitä omalla nimellä, jotta lasku voidaan kohdentaa myöhemmin.

Talkootoiminta

Kesällä järjestettiin useita talkoita perinteiseen tapaan. Uudet mökkilaiset ovat olleet innokkaasti mukana talkoissa.

Ilotalo

Ilotalossa pidettiin kesän aikana hallituksen kokoukset, vuosikokous sekä perinteiset juhlat ja tapahtumat.

Omistajavaihdokset

Toimintavuoden 2018 aikana muutama mökki on vaihtanut omistajaa.

Lopuksi

Hallitus katsoo, että toimintasuunnitelma ja kesän 2018 ohjelma, on tullut toteutetuksi ja esittää kiitokset kaikille yhdistyksen toimintaan osallistuneille.